Forrige side Indhold Næste side

Min skolegang
1922— 1929.

ved Helga Nielsen.
11922 begyndte jeg min skolegang i Hørning skole. Min far Chr. M. Jensen havde Hørning Mellegård, mølle og møllehus, så min vej til skolen var ikke længere, end at jeg lige netop kunne nå at løbe hjem i middagsfrikvarteret fra 12 — 1, som det hed dengang.
Vi havde tre lærere, Christensen, Søgaard, og frk. Olsen, som dog kun var vikar efter frk. Bundgaard. Hun blev dog snart afløst af frk. Riisberg. Når vi begyndte i skole, blev vi anbragt efter alder. Efter eksamen “hoppede’’ vi over dem, som sad foran os, hvis vi lavede 3 points mere. På den måde korn klassens duks til at sidde nr. i og ‘dummepeter’’ nederst og det kostede hvert år mange tårer. Medlemmerne af Hørning skolekommission var censorer; men læreren havde også stor indflydelse, så dommen var ikke altid lige retfærdig.
Min morbror Francis Pedersen sad i skolekommissionen i en årrække. Han var gift med en søster til lærer Christensens første kone og var en retfærdig mand, der ofte misbilligede lærer Christensens metoder.
Lærer Christensen var en fanatisk afholdsmand og børn dengng var sikkert lige så durkdrevne som nu. Hvis vi f.eks ikke havde rent mel i posen med hensyn til lektielæsningen, fortalte vi en skrøne om en fuld mand, der sad henne på kroen og råbte
op. Så tog Christensen et billede, der altid hang i hans klasseværelse ned fra væggen og viste os billeder, der fortalte om, hvordan børn udartede sig fra afholdshjern og drankerhjem. Så gik timen og vi slap for overhoringen.
Almindeligvis kom tilflytterbørn, det var mest fodermesterbørn, til at sidde nederst i klassen. Men der var forskel på, hvordan børnene blev placeret. Jeg husker tydeligt, at Marie, Tage og Martin Post (Møller Andersen) blev anbragt i hver sin klasse, blot fordi posten meldte sig i afholdsforeningen.
Jeg husker også 1926 — det forår, hvor Christensen rejste om efteråret—, at min far som sædvanlig efter eksamen spurgte min morbror Francis, hvordan vi børn klarede os blandt vore kammerater. Vi var på det tidspunkt tre søskende, der gik i skole, Svend i første klasse, jeg i fjerde og Robert i sjette. Svend og jeg var nogenlunde almindelige; men Robert fik da præmie.
Her må jeg indskyde, at skikken for god indsats var 2 kr. til de to dygtigste piger og til de to dygtigste drenge. Det var underligt, syntes min far, at Robert ikke havde fortalt om det, og da de spurgte drengen, viste det sig, at Tage Post havde fået Roberts 2 kr.
Nu tog morbror Frands affære, og temmelig flov måtte Christensen op med pengene og give Robert tokronen, da han jo ikke så godt kunne forlange den tilbage fra Tage.
I lærer Christensens tid havde vi seks klasser og gik i skole hver anden dag; men da lærer Reinholdt kom, blev der rigtignok sat skik på tingene, både hvad skolegang og diciplin angik. Vi fik kun fem klasser og gik i skole 4 1/2 dag om ugen, i hvert tilfælde i de store klasser — og så kom spanskrøret frem. Lærer Reinoldt afstraffede synderne i alles påsyn. Vi sad og rystede. Hver gang han slog, sagde han ‘‘ki’’. Han fik også flere advarsler og der var i hvert fald en, der blev taget ud og sendt i en anden skole, fordi han fik tæv og var henne hos dr. Løw.
Børn, der kunne regne og synge, kunne bedst begå sig og heldigvis for mig var det noget, jeg var god til. Når jeg gik i skole, skulle jeg være heldig, hvis jeg fik følgeskab. Det var mest ældre mennesker, der boede i Gammel Hørning. Der var to børn hos N.K. Nielsen, Ellen Margrethe og Verner, der dog begge var noget yngre end mig. Desuden var der Lenius Nielsens, 1-lenry og Esther og endvidere var der Elvine (to år ældre), og hvis jeg var heldig, kunne jeg få følgeskab af Friis Jensens børn. Den ældste, Marie, blev senere min bedste kammerat.
En tid boede Mogens Mogensen i “Søren Finks hus” og der var Peder, Elgaard (præstekammerat) og Rasmus; men dengang fulgtes en dreng og en pige ikke ad i skole. Så var der Kristoffer Hansens piger, Gerda, Astrid og Grethe, de havde en storebror Laurids og en storesøster Anna. Nede i svinget boede smeden og hans piger, mine kusiner Alma og Metha, samt en lillebror Vagn og endelig ved landevejen boede karetmageren med Oskar (voksen), Dagmar og Ejnar (tvillinger) samt Kristian. Af disse børn har Metha, Marie og Elgaard gået i min klasse. Men var der ingen børn at følges med, så var der til gengæld
løsgående hunde og jeg var ærlig talt hunderæd, men hvordan hundene vidste det, var mig en gåde, for de begyndte at go, før de så mig. Finks havde to hunde. Så var der “Freja”, det var “Go’da’r—mandens” hund, der boede i et lille hus, der i dag er borte (ved Hans Oves vej). Når jeg så kom lidt længere ned ad gaden, havde jeg urmager Mines hund i hælene og desuden havde Fink gæs og en gal gase, så det var for mig i mine første skoleår et mareridt at komne igennem.
Jeg tror ikke, der er mange, der siger noget ufordelagtigt om lærer Søgaard. Jeg husker dog, at han blev gal, hvis vi fniste, når han læste et sørgeligt kapitel op om Synøve Solbakken og han tog altid sir nystrøgne lummetørklæde op af brystlommen til at pudse næse og tørre øjne med.
En sørgmunter episode fandt sted en dag, da lærer Søgaard for alvor var blevet rigtig gal på en af de større drenge, sum var større og stærkere end Søgaard, der jo var lille af vækst. Drengen skulle stikke hovedet ned mellem Søgaards ben, for at få nøgle dask i nunisen, men med det resultat, at drengen rejste sig op, og læreren gik på hovedet.
Hvis vi var snu og det var vi, kunne vi også let f frk. Riisberg til at fortælle historie i stedet for at blive hørt. Hun var meget interesseret i Danmarkshistore, så bare der blev stillet et historisk spørgsmål, så fortabte hun sig i det og tiden gik. Måske kneb det med at ordne de store drenge; men det kniber det vist også med for mange lærerinder i dag.
Jeg blev konfirmeret i efteråret 1929 og gik trods alt grædende ud af skolen. Jeg ville gerne have fortsat; men min skæbne var beseglet, da min mor døde, mens jeg gik til præst.







Forrige side Indhold Næste side